MILJØ415 Kurs i strålevern for PhD-studenter og forskere
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning
Emneansvarlig:Lindis Skipperud
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Forelesninger: Radioaktive nukliders egenskaper, halveringstid, stråletyper, kjernereaksjoner, energi, radiologisk toksisitet, strålingens vekselvirkning med materiale og biologiske effekter, strålevern, ALARA, lover og forskrifter, målemetoder. Historien om strålevern: ICRP, ICRU, UNSCEAR og IAEA, og rollen til internasjonale organisasjoner for strålevern. Norske lover og forskrifter for bruk av radioaktivitet, lagring og radioaktivt avfall.
Laboratorieøvelser: Praktisk strålevern på laboratoriet, strålevern ved bruk av radioaktive tracere, ALARA og innføring i bruk av målemetoder for alfa, beta og gammastråling til kvalitativ og kvantitativ analyse.
Dette lærer du
Kunnskap: Studentene skal forstå radioaktive nukliders egenskaper, inklusive halveringstid, stråletyper og radiotoksisitet samt ha innsikt i ioniserende strålings biologiske effekter og effektivt strålevern. Studentene skal ha innsikt i målemetoder for alfa-, beta- og gamma-stråling til kvalitativ og kvantitativ analyse. Studentene skal forstå at radioaktivitet er et fenomen som mennesker alltid har vært utsatt for, at radioaktivitet kan benyttes til gode formål (kreftterapi) og at tiltak kan iverksettes for å redusere uønskede virkninger av radioaktiv stråling. Studentene skal også ha forståelse for at kunnskap er viktig for å redusere unødig angst og uro knyttet til radioaktivitet hos befolkningen.
Ferdigheter: Studentene skal kunne bruke strålevernprinsipper i arbeid med radioaktive tracere og forstå radiologiske målemetoder i eget arbeid. De skal etterfølge nødvendige lover og forskrifter i arbeid med åpne radioaktive kilder, samt forstå strålevernloven og dens forskrifter til bruk i eget arbeid. Real-life case-studier og problemløsningsøvelser som involverer strålevernscenarier vil stimulere studentene til å analysere og anvende sin teoretiske kunnskap i praktiske situasjoner. Gruppeprosjekter vil tillate studentene å utvikle samarbeids- og presentasjonsevner. Kritiske vurderinger vil hjelpe studentene å gjenkjenne kilder til vitenskapelig konsensus og kontrovers rundt effekten av ioniserende stråling.
Generell kompetanse: Emnet gir tillatelse til selvstendig bruk av åpne ioniserende strålekilder. Studentene skal kunne velge den best mulige radioaktive nukliden for sine studier ut ifra energi, halveringstid og egnethet. De skal kunne velge beste mulige måleteknikk, samt benytte de riktige strålevernprinsipper i eget arbeid. Studentene skal ved hjelp av case studier og laboratorieoppgaver kunne forberede og presentere teknisk og vitenskapelig informasjon, både muntlig og skriftlig.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Overlapp
Opptakskrav