GEO210 Kvartærgeologi
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning
Emneansvarlig:Mona Henriksen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Kunnskaper om løsmassene våre er viktig i forbindelse med arealplanlegning, vurdering av geofare og utnyttelse av naturressurser til forskjellige formål som f.eks. grunnvannsuttak, landbruk, skogsdrift, utbygging m.m. Emnet behandler de naturlige klimaendringene og prosessene som har styrt utviklingen av landskapet i Norge gjennom kvartærtida. Det legges vekt på hvordan klima, istider og havnivåendringer har bestemt egenskapene og fordelingen av typiske norske løsmassetyper som morenemateriale, breelv-, elve-, og havavsetninger. Den teoretiske undervisningen støttes av øvelser hvor du arbeider med kvartærgeologiske problemer, bruk av kvartærgeologiske kart og profiler, og tolkning og forståelse av ulike observasjoner.
Dette lærer du
Etter fullført kurs skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- beskrive utviklingen av de naturlige klimaendringene i kvartærtida og hvordan de har bidratt til å danne landskapet og løsmassene i Norge
- forklare hvilke egenskaper de ulike løsmassene har og tolke disse egenskapene opp mot ulik arealbruk og geofare
- gjøre rede for den regionale fordelingen av ulike løsmasser i Norge
- ha kjennskap til hvordan løsmasser, landformer og et utvalg paleodata kan brukes til rekonstruksjon av miljø-, havnivå- og klimaendringer
Ferdighet:
- være i stand til å finne og tolke relevant informasjon om kvartære miljøendringer
- oppsummere relevant informasjon om kvartære miljøendringer
- være i stand til å utvikle og begrunne argumenter i skriftlig form
Generell kunnskap:
- formidle fagstoff og kvartærgeologiens relevans til pågående klimaendringer.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Opptakskrav