AOS120 Markedsføring

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Frida K. Feyer

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i, og har undervisning og vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Emnet dekker grunnleggende begreper og teorier innen markedsføring, med vekt på forbrukermarkedet.

  • Markedsføring, markedsføringsledelse og markedsføringsplanlegging
  • Markedsplan, segmentering, relasjoner, produktkonsept
  • Pris, markedskommunikasjon og markedsføringsnettverk
  • Merker, merkevarearkitektur, merkevarekommunikasjon og merkevareledelse
  • Kjøpsprosessen, forbrukerholdninger og kjøpsatferd i bedrifter
  • Faktorer som påvirker bedriften, markedskunnskap

Dette lærer du

Kunnskap: Studenten har en grunnleggende forståelse av markedsføringsprosessen, kjennskap til sentrale konsepter, teorier og metoder innen markedsføring, og er kjent med eksempler på markedsføring i noen bedrifter.

Ferdigheter: Studenten kan finne, vurdere og referere til informasjon relevant for markedsføring og presentere dette slik at det belyser grunnleggende problemstillinger innen markedsføring. Studenten kan delta i løsningen av enkle markedsføringsutfordringer i praksis.

Generell kompetanse: Studenten kan anvende markedsføringskunnskap og ferdigheter individuelt og i samarbeid med andre, og er i stand til å reflektere og tenke kritisk om grunnleggende markedsføringsspørsmål.

  • Forelesninger på campus. Semesterprosjekt i grupper. Selvstudium
  • Informasjon om lærebøker vil være tilgjengelig før semesterstart.

    Forelesningsnotater. Ytterligere litteratur kan bli distribuert.

  • 3 timers avsluttende skriftlig eksamen på campus som teller 100% av karakteren.

    Skriftlig skoleeksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • En ekstern sensor vil vurdere pensum og eksamen. Karakterer vil bli satt av intern sensor eller ekstern sensor.
  • Deltakelse i og innlevering av semesterprosjektet er obligatorisk.
  • Forelesninger og seminarer minimum 26 timer.
  • 5 studiepoeng overlapp mot AOS120F og AOS121-B.
  • Generell studiekompetanse.